15 December 2011

How many CDs do we need?

Salam semua,

For beginner, tentu anda nak tahu kan? berapa byk CD yg anda perlu beli untuk cloth diaper kan anak anda kan??? Jom kita tengok guide kat bawah ni ya.. :)

First, u all kene kenal pasti yg anak anda heavy wetter atau tak.. Setiap cd yg kite beli, akan disertakan dengan 2 inserts. So untuk permulaan, u all bole la cuba dulu dengan beli 6 cd. Untuk permulaan, campur dulu dengan DD. Maknanya, 1 hari u all akan pakai 3 cd untuk siang dan 3 dd untuk malam. Lagi 3 set tu bole la pakai keesokan harinya kan, sementara yg lagi 3 dah pakai tu bole lah basuh untuk pakai hari seterusnya. Senang je kan?? Nanti, dah ade bajet, dan dah dpt rentak pakai CD ni, boleh la tambah koleksi lagi.

Beli dgn saya je murah-murah.. haha :)

Ok skarang saya nak cerita pasal insert pula..

Ini mengikut pengalaman saya..

Setiap sehelai insert yang diberi, bole bertahan lebih kurang 3-4 jam. Sama je lebih kurang kan dengan DD? Setiap 4 jam mommies kene tukar kan?? So, kalau hari siang tu, untuk keselesaan baby, untuk die tido lena masa nap time tu kan, pakai la 2 inserts. Pengalaman saya untuk baby luqman, saya pakaikan cd dengan 2 insert, dari pukul 12tghari, bertahanla smp 6 petang. Tapi selalunya dlm pukul 5.30 petang tu mmg saya dah mandi kan die.. Ini juga bergantung kepada anak anda juga ye, sbb tu harus lah dikenal pasti bahawa dia heavy wetter atau tak.. :)

Kalau untuk malam pulak, saya biasanya akan pakai cd bamboo plus 2 insert biasa. Memang tahan lama u all!! Baby luqman jenis tido lambat, die nak tido pukul 12mlm tu saya akan tukar, n bile die bangun esoknye pukul 11, tak bocor pun!! :) lepas tu terusla mandi!! :)

Tapi.... byk tapi2 ni... pakai 2 insert ni, memang nmpk bulky.. Bum diorang nmpk besar je.. Kalau mommies sume tanak nmpk bulky, especially bile nak g outing, pakaila insert yg jenis bamboo or hemp. Memang daya serapan die tinggi but, tak nmpk bulky!! :)


No comments: